شيخ قدرا وبشبّه عليه جدا وانا متأكدة انى قابلته قبل كده فالحقيقة بس مش فاكرة فين ! فضلت اليوم كله احاول انى افتكر ..لحد ما افتكرت امتى شفته ! من 4 سنين كان ابنى بيتهته مش بيتكلم كويس بعد انتكاسة نفسية كده وكان لسه عنده 3 سنين ونص والدكتور بتاعه قالى إياك توديه تخاطب هتدخلى فى دوامة كبيرة وديه يحفظ قرآن ويقعد فى حلقة فيها أطفال فى نفس

 



النهاردة ..

شفت اكونت شيخ قدرا وبشبّه عليه جدا وانا متأكدة انى قابلته قبل كده فالحقيقة .. بس مش فاكرة فين !
فضلت اليوم كله احاول انى افتكر ..لحد ما افتكرت امتى شفته من 4 سنين كان ابنى بيتهته مش بيتكلم كويس بعد انتكاسة نفسية كده وكان لسه عنده 3 سنين ونص والدكتور بتاعه شيخ قدرا وبشبّه عليه جدا وانا متأكدة انى قابلته
قالى إياك توديه تخاطب هتدخلى فى دوامة كبيرة .. وديه يحفظ قرآن ويقعد فى حلقة فيها أطفال فى نفس السن ..
لما جوزى راح المسجد رفضوه وقالوله لازم ميقلش عن 5 سنين
رجع وقالى مش قابلينه خلينا نوديه تخاطب ..
قلتله لا .. هدخله يعنى هدخله خلينى اروح انا المسجد وبما انه عارف انى هفضل ازن ليل نهار قالى روحى ..
قابلت مشرف المسجد وقالى نفس الكلام ال قاله لجوزى وانا قلتله لا هيدخل خليه وسط العيال مستمع .. قالى مينفعش وفى إدارة وحجات قلتله لا هينفع هيقعد ساكت و مؤدب متقلقش قالى مش هيعرف يروح التواليت وحده ومفيش شيخ هيسيب الحلقة ويوديه قلتله هقعد لك على باب المسجد اوديه واجيبه طول ماهو فالحلقة انا ممكن اوديلكم كل العيال ال فالمسجد الحمام اساسا ..
بعد إلحاح و غلاسة منى .. الشيخ قالى خلاص سيبيه هدخله
فاللحظة دى بقى كان ابنى حاله صريخ وانهيار وعياط وتشنج لأن اول مرة يسيبنى فى حياته واتمرمط فالأرض وانا اتخضيت وتراجعت وقلت للشيخ خلاص مش هدخله لما يكبر يبقى يجى ..
الشيخ بص لى بكل جدية وقالى سيبي ايدك منه !
راح شاله و خده و دخله المسجد و قفل ال 3 بوابات وانا سامعه صوت العياط مقطع قلبى وهو بيخبط عالابواب ..
هو يعيط جوة و انا اعيط برة
بعد 10 دقايق بدأ الصوت يقل يقل يقل
قمت بصيت من ورا الازاز
لقيت الشيخ مقعده فى حجره وجايب بونبونى و عصير
بعدها ب نص ساعه قام قعده وسط حلقة
بعد ما خلصوا لقيته مطلعهولى وانا قاعدة عالسلم برة المسجد
و بيقلى هاتيه تانى بكرة !
الشيخ استمر كده حوالى اسبوع لحد ما ابنى اتعود على الحلقة والناس وبعد 6 شهور بقى يتكلم كويس كأن مكنش فيه حاجة !
وبعد 6 شهور تانية كان اتعلم الحروف و بعد 6 شهور تانى بدأ يتعلم القاعدة النورانية ويحفظ .. !
الشيخ ده ممكن واكيد ميفتكرنيش ولا يفتكر الموقف ولا اى حاجة لكن تخيل أن بونبوناية وصبر ساعة تكون سبب فى أجر ليك طول عمرك انك مش بس أنقذت طفل صغير.. هو اتعلم كتاب الله بسببك !
وهيفضل كل مرة بيتكلم فيها أو بيرتل فيها فى ميزان حسناتك !
منقول

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

الكلمات:القدسُ وعكّا نحنُ إلى يافا في غزّةَ نحنُ وقلبِ جِنين الواحدُ منّا يُزهرُ آلافا لن تَذبُل فينا ورقةُ تين ما هان الحقُّ عليكِ ولا خافَ عودتُنا إيمانٌ ويقين لن نسكتَ لن نستسلمَ لا لا لا لا نفديكِ لنحيا يا فلسطين فلسطين بلادي نحملُها جُرحاً أو أملا لا لا لا ورح نبقى فيها ليوم الدين فلسطين بلادي كي تُشرقَ شمسُكِ فوقَ أمانينا وينامَ صغارُكِ مُبتسمين ونراكِ بخيرٍ حين تُنادينا لعمارِ بُيوتٍ وبساتين سنعيدُكِ وطناً رغم مآسينا أحراراً نشدو متّحدين لن نسكتَ لن نستسلمَ لا نفديكِ لنحيا يا فلسطين فلسطين بلادي نحملُها جُرحاً أو أملا لا ورح نبقى فيها ليوم الدين فلسطين بلادي#palestine #فلسطين

أسامة خليفة ..إنتاج فيلم الطفل انطلاقا من قيمناِ لاء للإنتاج الفني، تقف على خط المواجهة، وبصدق نقول هذا، فقد كانت المبادرة إلى هذا العالم الرحب في وقت كان هَمّ الآخرين أن يقوموا بدبلجة ما يقدم، نريد من يؤمن بالفكرة

العالم روبرت غيلهم زعيم اليهود في معهد ألبرت أينشتاين، والمختص في علم الأجنة أعلن إسلامه بمجرد معرفته للحقيقة العلمية ولإعجاز القرآن